Ontstaan Gereformeerde kerk Nieuwe Pekela Ontstaan Gereformeerde kerk Nieuwe Pekela

Op 10 april 2011 heeft de kerk haar 175-jarig bestaan gevierd, met zeven voorgangers in haar midden. Een feestelijke bijeenkomst die gecombineerd werd met de voltooide herinrichting van het kerkhof. Nwe Pekela heeft sinds 1902 een eigen kerkhof, als één van de weinige gereformeerde kerken in Nederland.
De stichting van de kerk gebeurde kort na de ‘afscheiding’, in 1836. Een jaar later kon de zoon van Hendrik de Cock, Helenius de Cock, alhier Beroepen worden. Aan de Onstwedderweg was toen al een klein kerkgebouw gesticht.
 Helenius de Cock

In 1866 is de tegenwoordige kerk in gebruik genomen. De omgeving groeide uit tot een tamelijk groot gereformeerd complex, met een lagere school, pastorie, kosters-woning, begraafplaats en in 1916 een ULO-school.

Na de doleantie van 1886, vond in 1892 de vereniging van afgescheidenen en dolerenden plaats, zodat een grote gereformeerde gemeenschap ontstond.
In 1940 kwam de tegenwoordige toren klaar, daarvoor had men het met een klokkestoel moeten doen.

Anno 2023 heeft de kerk ± 190 gemeenteleden.

De kerk heeft de volgende missie geformuleerd:
De kern van kerk-zijn is voor ons: hart hebben voor de Heer, hart voor elkaar in de gemeente en hart voor het werk van de Heer in de wereld
.