Renovatie kerkhof 2010-2011

Lijkenhuisje
Renovatie kerkhof 2010-2011

In 2009 werd door het College van Kerkrentmeesters gekeken naar de mogelijk om het kerkhof op te knappen. Hier bij zijn wij in contact gebracht met landschapsbeheer Groningen.

Op 29 september 2010 is de renovatie van het Gereformeerde kerkhof in Nieuwe Pekela gestart. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door en in samenwerking met Landschapsbeheer Groningen.

De renovatie viel onder het project “Kerken in het Groen, Oost Groningen II” van het Landschapsbeheer Groningen.

De doelstelling van deze projecten is:

• Behoud, herstel en versterking van de cultuurhistorisch erfgoed en de landelijke   waarden van kerkterreinen.
  • Behoud, herstel en versterking van de natuurwaarden op deze terreinen
  • Ondersteuning bieden aan samenwerkingsverbanden tussen dorpsbewoners en beheerders van kerkterreinen, die zorg dragen voor behoud en ontwikkeling van de kerkterreinen.

De werkzaamheden vielen voor 60% onder de subsidie regeling. Het overige 40% gedeelte is door zelfwerkzaamheid van de gemeenteleden van de Gereformeerde kerk en door een Aktie bij elkaar gebracht worden.

De uitgevoerde werkzaamheden zijn:

1. Verwijderen van coniferenhaag aan 3 zijden
  2. De gracht is uitgebaggert en geherprofileerd
  3. Er is een nieuwe beukenhaag geplant.
  4. Het lijkenhuisje is in oude staat hersteld (plan stichting Groninger Kerken)
  5. De beplanting bij de entree en de driehoek is verwijderd.
  6. De 8 lindebomen en 2 treuressen zijn professioneel gesnoeid.
  7. Het graf van ds.  Littooij is gerestaureerd. Ds Littooij was predikant in Nieuwe Pekela van 6 augustus 1905 t/m 26 maart 1909, Hij is op die datum overleden en op ons kerkhof begraven. Het monument is toen door de Gereformeerde kerk geschonken.
  8. De tegels vanaf toren naar de entree van het kerkhof en achterzijde kerk zijn verwijderd. Hier is wegenbouwdoek en rode mijnsteen aangebracht. (dit i.v.m. wortels lindebomen).
  9. De paden ophoogt en opfrist met ca. 50m³ schelpen.
  10. Frezen en inzaaien gras waar nodig.
  11. De entree van het kerkhof is verbreed.
  12. Er is een nieuwe poort met hek geplaatst.
  13. Er zijn 5 Taxus Bacata Fastigiata verdeeld over het kerkhof geplant.

Aansluitend op de renovatie is door Landschapsbeheer Groningen een cursus aan de vrijwilligers gegeven. We hebben hierbij geleerd zelf graven schoon te maken, kleine reparaties uit te voeren en het zwartmaken van letters.