Protestantse Kerk in Nederland

Gedachtenisboek Gedachtenisboek

Op het liturgisch centrum in de kerk ligt op een tafel met een paarse doek het gedachtenisboek.
In dit boek staan de gemeenteleden opgeschreven die ons in het afgelopen jaar zijn ontvallen. Aan de ene zijde wordt de naam vermeld met de geboorte- en overlijdensdatum, evenals de tekst van de rouwbrief. Aan de andere zijde is een in memoriam geschreven, een blijvende herinnering aan de overledene.
Achter het boek staat een blok met kaarsen.
Een gemeentelid die is gestorven wordt op de zondag na het overlijden in de dienst herdacht. Dit doen we door het ontsteken van een kaars, een moment van stilte en het zingen van een lied.
Op de zondag rond Allerheiligen is er een speciale viering, waarin we als gemeente samen met de familie alle gestorvenen van dat jaar herdenken. De kaarsen worden opnieuw ontstoken en na de dienst meegegeven aan de familie.

Dooprol Dooprol

Aan de linkerzijde van de kerkzaal, bij het liturgisch centrum en het doopvont is een dooprol bevestigd aan de muur.
Hierop worden de geboortedatum en de namen van de nieuwgeborenen geschreven evenals de doopdatum.

De kleuren van het Kerkelijk jaar De kleuren van het Kerkelijk jaar

De antependia zijn de kleden in de kerk die over de liturgische tafel worden gehangen. De kleur er van geeft aan in welke periode van het kerkelijk jaar we ons bevinden.

PAARS
In de tijd voor Pasen; de Veertig-dagen-tijd en in de tijd voor Kerst; de Adventstijd zal het paarse antependium te zien zijn.
Paars is de kleur van inkeer, verootmoediging en ingetogenheid, de kleur van boete en van rouw.

WIT
Vanaf Kerst t/m Driekoningen en op Paaszondag en de zeven weken daarna zal het witte antependium de tafel sieren. Wit is de kleur van reinheid, licht en feest.

GROEN
Het groene antependium is het meest te zien. Het is de kleur van hoop, groei en toekomst. De kleur die te zien is tussen de feest- en vastentijden in.

ROOD
Met Pinksteren hangt het rode antependium over de liturgische tafel.
Rood is de kleur van het vuur, verwijzend naar de Heilige Geest.

Door het jaar heen zal soms voor een andere kleur gekozen worden.
Het rode antependium kan worden gebruikt op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag.
De kleur verwijst dan naar het bloed en naar martelaarschap.
Ook zie je soms de rode kleur bij een belijdenisdienst een trouwviering of en rouwdienst evenals bij de bevestiging van ambtsdragers.
Maar ook het witte antependium kan worden gebruikt bij een huwelijk- of belijdenisdienst of bij een uitvaart. In het laatste geval wordt soms ook gekozen voor paars.
Ook op Witte Donderdag en Allerheiligen wordt vaak gekozen voor de kleur wit.

Inloggen

Kerkdienst
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur
Kindernevendienst