Protestantse Kerk in Nederland

Kinderhulp Gambia Kinderhulp Gambia
De stichting zet zich in voor kleinschalige en directe hulp aan de jongste en grootste bevolkingsgroep van Gambia: Kinderen. De activiteiten van de stichting richten zich met name op het verbeteren van de basisbehoeftes die in Gambia niet zo vanzelfsprekend zijn zoals:
Water, school, gezond voedsel, medicijnen, medische hulp, malariapreventie maar ook  ontwikkeling door middel van sport.
De inspanningen van de stichting hebben als doelstelling om de levenssituatie van deze kansarme kinderen blijvend te verbeteren waardoor ze hopelijk ook een betere toekomst hebben. Wie droomt daar nu niet van?

HOE
Individuele hulp, betalen van schoolgeld, medische hulp maar ook het geven van kleding/schoeisel, speelgoed en voedsel of andere zaken die nodig zijn (betalen operatie – rolstoel – naaimachine etc.)
Water, aanleggen van boreholes die werken op solar. Deze voorzien van watertank en kraan zodat er altijd voldoende schoon drinkwater is. (Bij school of midden in dorp). Zorgen voor voldoende water /irrigatieproject bij groentetuin van dorpsvrouwen.
Schoolhulp, school/lesmateriaal en schoolmeubilair beschikbaar stellen, renovatie/bouw school, toiletten en watervoorzieningen op solar aanleggen. Mogelijkheid voor bibliotheek. Vullen EHBO box.  Maar ook kinderen met een beperking (blind-doof) mogelijkheid tot onderwijs geven.

Medische hulp,  bouw kraamkliniek, bouw dokterswoning , aanvullen medicijnen, verbandmiddelen en instrumenten, betalen operaties etc.

Malariapreventie, uitdelen geïmpregneerde muskietennetten. En zorgen voor voldoende medicatie als malaria wel aan de orde is.

Sporthulp, beschikbaar stellen van oefenmaterialen, kleding en schoeisel en geven van adviezen. Organiseren toernooi etc. Voetbalschool opzetten

Versturen van hulpgoederen, inzamelen van goederen en deze vanuit Nederland naar Gambia transporteren via een zeecontainer om ze aldaar persoonlijk uit te delen  aan de mensen die het nodig hebben.

Verbeteren levenskwaliteit kinderen in Gambia

Stichting Kinderhulp Gambia werkt samen met project Help a Child, Change a live. Kinderen met een orthopedische handicap worden geopereerd en kunnen een normaal leven gaan leiden.Het verbeteren van de levenskwaliteit bij kinderen die lijden aan orthopedische misvormingen en/of verwaarloosde fracturen. In de meeste gevallen gaat het om correctie van O-benen, X-benen, klompvoeten en andere ernstige afwijkingen binnen de orthopedie. Kinderhulp Gambia wil een klein stukje van deze problematiek aan pakken. Wij richten ons met name op orthopedie. In Gambia zijn helaas geen Gambiaanse orthopeden en de paar Cubanen die er zijn (alleen in het Banjul Hospital) richten zich met name op de mensen die via een trauma binnen komen. Nu is daar al te weinig capaciteit en een groot gebrek aan middelen, laat staan dat er hulp is voor kinderen met een handicap. De Nederlandse artsen die overigens hun werk vrijwillig doen opereren niet alleen, ze zijn er ook om met de lokale artsen en verpleegkundigen hun kennis en ervaringen te delen. Hier is het doel dat onze artsen in de toekomst in Gambia niet meer nodig zijn en men in het ziekenhuis zelf deze operatie’s uit kan voeren.

Stichting Kinderhulp Gambia is opgezet door Ivonne en Fred Hulsebos uit Veendam en al sinds 2003 zetten zij zich in voor de kinderen in Gambia.
Neem eens een kijkje op Instagram of de facebookpagina van Kinderhulp Gambia om hun hele verhaal te lezen en de activiteiten te volgen.

Inloggen

Kerkdienst
datum en tijdstip 28-04-2024 om 09:30 uur
Kindernevendienst